Garmin Marine Deal 2024

 

Årets store vårkampanje fra Garmin er her!

 

Denne gangen har vi fokus på Nettverssystemer som snakker sammen. Sentralt finner vi Kartplotteren, eller MFD (MultiFunksjonsDisplay) som "hjernern" og sentralbordet for navigasjonen. Garmin GPSMAP-Serien er laget spesielt for å snakke med- og vise data og skjermbilder fra andre produkter. Her snakker vi om Radar, Autopilot, Kameraer, Musikkanlegg, Ekkolodd og annet. Du kan koble sammen flere skjermer og dele kart og alt annet. Du kan til og med koble sammen en Garmin Quatix Armbåndsur for å vise data og styre visse deler.

 

Dette er garantert årets beste deal for dette utvalget! Bla deg nedover og se alt av spennende utvalg vi har. Kanskje du finner noe spennende eller nyheter til din eksisterende installasjon?

 

Innhold

 

 

Les om Predatorfiske med Garmin

Lær om seiling med Garmin seilinstrumenter

 

 

Kartplotter / Multifunksjonsdisplay

 

 

Uten innebygget ekkolodd:

 

 


Med innebygget ekkolodd:

 

 


HUSK OGSÅ KART* OG SVINGER

* ikke en del av Marine Deal kampanjen

 

 


ANDRE POPULÆRE SVINGERE

(ikke en del av Marine Deal kampanjen) 

 

 


PANOPTICS - SONAR

 

Panoptix Fprward View PS51-TH

Kunne du tenke deg å se fremover under vann ved fortøyning? Med Garmin Panoptix PS51-TH kan du gjøre nettopp dette. PS51-TH er en foroverseende gjennomgående svinger som gjør at du kan få levende bilder av hva som er fremfor båten og ned mot bunnen med 20° horisontal vinkel, så unngår du grunnstøting. Svingeren tåler opp mot 45 knops hastighet.

 

 

Kontakt oss for å vite mer om Panoptix PS51-TH

 

Panoptix Livscope XR

Se fisk som aldri før! Med Garmin Livescope XR system, kan du se fisk i levende bilder. Start fiskejakten nå!

 

 

Les om Predatorfiske med Garmin

 

Kontakt oss for å vite mer om Panoptix Livescope XR System

 

Boatswitch - Digitale brytere & TD50

 

 

Kontrollere og overvåk belysning, lanterner, horn og mye mer med Garmin Boat Switch

 

Garmin Boat Switch

Forvandle båten din til en virkelig smartbåt rett fra kartplotteren. Du kan lage deg ulike skjermbilder med bryterpanel til det meste av elektrisk standardutstyr til båten. Hvilken funksjon og utseende bryteren har kan du velge ut fra hvilken port den er koblet til Boat Switch'en. ulike porter er avsatt til dimming, av/på eller holdbryter. Det er også mulig med tankvervåkning, lensepumpestyring med timerbryter og mye mer. Boatswitch har i alt 20 kurser (13 x 10A / 7 x 5A).

 

Eksempler:

  • Belysning (av/på eller dimming)
  • Horn
  • Vinduspusser
  • Lensepumpe / Spylepumpe.
  • + mye mer...

 

  Kontakt oss for mer informasjon om Garmin Boat Switch

 


Garmin TD50 Multidata instrument

5" Berøringsskjem hvor som helst

 

Garmin Multidata instrument TD50

Garimn TD50 er en berøringsskjerm på 5" med samme lekre ramme og flushdesign som Garmin GPSMAP-serien. Tanken er å kunne samle dataoversikt og betjening som tar fokus vekk fra navigasjon i ett (eller flere) multidata display. Her kan du vise alt av data levert over NMEA2000.

 

Sett opp flere sider med ulike data tema som enkelt kan blas gjennom. F,eks tanknivå og drivstoff forruk på en side, fart, kurs, posisjon, ETA på en annen side. Det kan settes ulike visninger som tall, instrumentnåler m.m. Det finnes også enkelt predefinerte sider, f.eks til å kontrollere Fusion stereoanlegg. Det er ikke mulig å vise blidebarte skjermbilder som kart, ekkolodd, radar etc. på TD50.

 

Kombiner med BoatSwitch

Det som gjør denne ekstra spennende er at du også kan kombinere Garmin BoatSwitch (se ovenfor) som gjør at du kan styre elektriske brytere også fra TD50. På den måten kan man plassere TD50 i lugarer, motorrom og andre steder for rask tilgang til sentraliserte brytere.

 

Kontakt oss for å vite mer om Garmin TD50 Multidata instrument

 

 

 

Radar

Visste du at Radar er et akronym for RAdio Detection And Ranging. En radar er en roterende antenne som sender ut radiopulser som ved å treffe objekter sender pulsen tilbake til en mottaker i samme antenne. Dette representeres på kartplotteren som en sirkel der objekter i nærheten tegnes opp etter radarens rotasjonshastighet.

 

Fordelen med Radar er at den viser omgivelser, sjømerker, båter og andre objekter selv om det er mørkt eller dårlig sikt/tåke. Dette gjør navigasjon mye tryggere. Radaren kan sirkulere i et eget skjermbilde som er egnet for de som er litt trenet på bruk av radar. Mange foretrekker heller å legge radarbilde som et overlegg over kartbildet.

 

Fantom radarer som vist under er digitale radarer som har lav stråling, men gir likevel gode representasjoner. De har den unike Motion Scope teknolgien som tegner opp bevegelige objekter (båter) representer med farger. Grønn (trygg) og lilla (potensiell kolisjonskurs). Dete er meget nyttig for å identifisere båter versus stillestående objekter.

 

Det er stor variasjon på hva du får ut av radaren mellom de ulike modellene.

Kontakt oss for hjelp til å finne riktig Radar

 

21%
20 499,-
Veil. 26 099,-
1

 


Legg til et MSC 10 Satelittkompass

 

Hvorfor MSC 10 Satelittkompass til radar?

Et satelittkompass er et helt nøyaktig kompass som benytter 3 GPS'er til å triangulere retningen helt nøyaktig, selv ved stillstand. Dermed slipper man avvik fra standardkompass som følge av deviasjon eller elektrisk støy.

 

For radar innebærer et MSC10 Satelittkompass at man kan benytte et nøyaktig radaroverlegg på kartet, som gjerne ellers henger litt etter i turns eller i sakte fart uten MSC10. Et annet bruksområde er om det er behov for å angi- og følge mål på radaraen (MARPA) i sterkt traffikerte områder

 

Kontakt oss for hjelp til å sette opp en radarpakke

 

 

Autopilot

 

 

En Reactor Autopilot fra Garmin kan styre båten for deg! Har du en båt med hydraulisk styring er montering enklere enn man gjerne tror.

 

Tilkoblet en Garmin kartplotter kan autopiloten styre båten etter ruten din, også etter autoveiledning (ruteren som plotteren selv har laget basert på destinasjon). Etter du har laget en rute får du spørsmål om du vil aktivere autopiloten. Trykk OK og du er i gang.

 

Den vanligste autopilot varianten består av en hydraulikkpumpe som kobles til inn/ut hydraulikkslange. Man er avhengig av å ha en rattpumpe med tilbakselagsventil og overtrykksutgang. Videre består den av en kursberegningsenhet (CCU), elektronisk styringsenhet (ECU) som registrerer kompasskurs og avdrift. Til sist et alternativt display som kan vise og styre autopiloten intuitivt. Det er ikke påkrevd med et display da man kan kjøre autopiloten fra kartplotteren, men det er fornuftig med tanke på å slippe å benytte skjermplass fra kartplotteren for ulike autopilotfunksjoner.

 

For mindre båter med utenbordsmotorer og enkelte innenbordsmotorer kan du benytte Garmin Compact reactor. For større båter og utenbordsmotorer og for de fleste innebordsmotorer skal man velge Garmin Reactor 40 velge riktig pumpe for din installasjon. Det absolutt beste alternativet er å velge en Reactor Smartpump som passer alle typer og er meget responsiv og kalibreringsfri (les mer om Reactor 40 SmartPump nedenfor).

 

Kontakt oss for hjelp til å finne riktig Autopilot

 


GARMIN REACTOR BASISPAKKE + VALG AV PUMPE
For større båter og motorer

 

+

Fakta om ShadowDrive

ShadowDrive som medfølger i denne pakken, er en flowsensor som monteres på hydraulikkslangen nær rattpumpen. Denne sørger for at når man overtar styringen, deaktiveres autopiloten umiddelbart. Meget nyttig om man er nødt til å ta en unnamanøver.

 

Kontakt oss for hjelp til å finne riktig Autopilot

 


GARMIN REACTOR 40 SMARTPUMP V2

 For deg som vil ha den enkleste og beste autopiloten Garmin har å tilby!

 

Garmin Reactor 40 SmartPump V2

Hvorfor velge en mer kostbar løsning? Reactor 40 SmartPump V2 er Garmin smarteste og mest pålitelige autopiloten i Garmin's sortiment, og faktisk den enkleste å kjøpe; den passer stort sett alt. Du trenger ikke å ta stilling til sylindervolum, Smartpump v2 avgjør selv mengden olje sylinderen trenger for en konfortabel styring fra 0 til 2,4 l/min. Dette gjør at du vil oppnå en mykere styring enn med pumper som leverer en fast gjennomstrøming (1,2L eller 2,0L) som vist over. Pumpen er børsteløs. termisk forbedret og stillegående sammenlignet med andre autopilotpumper. Til sist en styring som krever minimal kalibrering.

 

Kontakt oss for hjelp til å finne riktig Autopilot

 


GARMIN REACTOR 40 RETROFIT

For deg som trenger en annen drivenhet eller har en drivenhet/pumpe fra et annet merke.

 

Garmin Reactor 40 Mechanical/Retrofit

Denne autopiloten er svært anvendelig for deg som allerede har en eksisterende drivenhet eller har behov for en annen type drivenhet. Det trenger ikke være standard hydraulisk, men også konstangående pumper med magnetventiler eller lineære drivenheter. I slike imnstallasjoner treger du også en rorføler GRF10 for å lese av rorvinkelen. Dette er også autopilot-grunnpakken du skal velge om du trenger en lineær drivenhet fra Garmin for Seilbåter.

 

f.eks Drivenheten vi har med her i kampanjen, klasse B for seilbåter med deplasement intil 22 tonn

 

Kontakt oss for hjelp til å finne riktig Autopilot

 


Legg til et MSC 10 Satelittkompass

 

Hvorfor MSC 10 Satelittkompass til autopilot

Et satelittkompass er et helt nøyaktig kompass som benytter 3 GPS'er til å triangulere retningen helt nøyaktig. Dermed slipper man avvik fra standardkompass som følge av deviasjon eller elektrisk støy og kan gi avvik om den ikke plasseres riktig.

 

MSC 10 Satelittkompass kan brukes til alle Garmin's autopiloter og vil gi en perfekt kursangivelse til autopiloten. Den medfølgende CCU er selv med 9-akset kompass og avdriftssensor fortsatt følsom for støy fra det elektriske anlegget.

 

Kontakt oss for hjelp til til å finne riktig Autopilot

 

 

Maritim kommunikasjon

 

VHF, AIS & satelittkommunikasjon 

16%
6 390,-
Veil. 7 649,-
4

Fusion Marine Stereopakker

 

Garmin Marine Deal 2024 - Fusion Stereo pakker

 Premium Marine lyd

Garmin Quatix 7 - Marine smart-armbåndsur

 

 

GARMIN QUATIX 7 Serien

Garmin Quatix 7 serien er en rekke armbåndsur med smarte marine- og treningsfunksjoner. Den kan kobles opp mot en GPSMAP plotter, og dermed kunne vise ulike data, en rekke seil/regattafunksjoner, styre autopiloten eller Fusion stereoanlegget.

 

Garmin Seil instrumentpakker

 

 

GARMIN SEIL INSTRUMENTPAKKER

I kampanjen finner vi to seilpakker. En variant med trådløs vindvane og GNX monocrom display, og en pakke kablet vindvane og Airmar DST810 dybde/fartsmåler og GMI20 fargedisplay. Den beste og mest pålitelige løsningen er kablet variant, spesialt med tanke på at denne også har fartsgiver som kan angi BSP (Boat SPeed), som angir fart mål i forhold til vannet.

 

  Lær om seiling med Garmin seilinstrumenter

 

Nettverk - hvordan det hele henger sammen

 

 

Garmin Marine Network og NMEA2000

De fleste enheter i denne kampanjen trenger et kablet nettverk for å kunne snakke sammen. Dette deler vi inn i denne sammenheng i to ulike nettverkstyper: NMEA2000, og Garmin Marine Network. NB! Nettverksutstyr er ikke en del av Marine Deal kampanjen.

 

  Kontakt oss for å få hjelp til å sette sammen et nettverk

 

NMEA 2000

NMEA2000 er et såkalt BUS-nettverk og sender enkle datasetninger. Med enkle datasetninger, menes data som inneholder tall, som f.eks fart, posisjon, dybde, temperatur, turtall, ja/nei og mye mer. Det fine med NMEA2000 er at det er Plug 'n Play, man kobler det sammen og så snakker det sammen.

 

NMEA2000 har endeplugger av typen Micro-C. Et NMEA2000 nettverk skal grunnleggende bygges opp på en bestemt måte for at det skal fungere. Man må minst ha ett T-stykke som skal brukes til å koble til 12V med en egen kabel. Så må hver komponent kobles inn på hvert sitt T-stykke, slik at et minimumsnettverk bestående av to komponenter som skal snakke sammen. Når man først har dette grunnleggende, kan man enkelt koble til flere enheter eller givere ved å sette inn et nytt T-Stykke. For å ferdigstille et NMEA2000 nettverk, trenger man endeterminering. Dette er små tapper med Micro-C (male/female) som skal settes inn i hver ende av "hovedgrenen" eller Backbone som det heter på fagspråket. Kablene som går fra T-stykket og til enheten/giveren kalles Spurkabel eller Dropkabel, men man benyter samme typer kabel som Backbone. Ved større nettverk (mange komponenter) eller ved lange avstander kan det være at det må noe annet utstyr til. Da kan vi hjelpe til med dette.

 

Eksempel på NMEA 2000 nettverk

 

 

Et eksempel på hvordan et NMEA 2000 nettverk kan se ut.

 

 

Du kan kjøpe en startpakke som inneholder alle nødvendige komponenter for 2 enheter, eller bygge hele nettverket fra bunnen av selv.

 

 

NMEA2000 Givere og sensorer

Under finnner du nyttige givere og sensorer som gir datainput via NMEA2000

 

Garmin Marine Networg (GMN)

Garmin Marine Network (GMN) er et nettverk som sender store datamengder. Dette dreier seg om hele skjermbilder, som f.eks kart fra en annen Garmin kartplotter, Radar, bilde fra kamera, ekkoloddbilde fra en ekkoloddmodul (blackbox) eller Panoptix sonar.

 

Kontaktene i et GMN nettverk er helt like som som i en nettverkskontakt på en PC. Det må på ingen måte benyttes PC nettverkskabler likevel, da GMN kabler er krysset på en annen måte, i tillegg til å være skjermet. Dessuten er endene med en gjenget skrue som gjør at kablene sitter skikkelig fast i kontakten.

 

Man kan enkelt plugge sammen to enheter direkte. Det er gjerne begrensede antall GMN kontakter bak på kartplotterene (1-3 kontakter). Om det trengs flere, trenger man en- eller flere switcher GMS10 som forgreiner nettverket (se under).

Garmin Echomap - Partisalg

 

 

Garmin Echomap UHD og Echomap Ultra er kartplottere beregnet for mindre båter, uten behov for f.eks radar og kamera. Skjermtypen og oppløsningne er også litt enklere sammenlignet med GPSMAP-serien. Det er fortsatt muligheter for å dele/motta data fra NMEA2000, så det er fortsatt mulig å dele data. Echomap UHD/Ultra er også meget godt egnet for fiske og sportsfiske.

 

Les om Predatorfiske med Garmin

 

NB! Dette er en egen kampanje, og plottere er nødvendigvis ikke kompatilbel med utstyr nevnt i kampanjen over.