På lager
  • Beholdning kan befinne seg på ulike lagre i Norge.
  • Normal fremsendingstid:
    1 - 5 dager
  • Forespørsel om lagerstatus for butikken i Sarpsborg, vennligst ta kontakt.
Bestilt til lager, Bekreftet leveringsdato
  • Varen er bestilt hos leverandør
  • Leveringsdato til vårt lager er bekreftet fra vår leverandør
Bestilt til lager, Ubekreftet leveringsdato
  • Varen er bestilt eller ligger klar til bestilling hos leverandør
  • Leveringsdato til vårt lager er foreløpig ikke bekreftet
Bestillingsvare
  • Varen blir bestilt fra vår leverandør etter at din ordre er registrert
  • Utvidet leveringstid kan forekomme uten videre varsling.
  • Kontakt oss for opplysninger om leveringstid.
Varen befinner seg på fjernlager.
Varen er bestilt fra leverandør, men leveringsdato er ikke bekreftet.
Varene bestilles fra vår leverandørs lager.
Ubekreftet - Ta kontakt med kundesenter for nærmere informasjon.

 Handlevogn

Handlevognen er tom.
 


Club Marineshop

Motta nyheter per epost.
 

Finn riktig propelldimensjon til din båt/motor

Marineshop.no har desverre liten forutsetning til å si hvilken propelldimensjon som passer til din båttype og motorstørrelse, her er det for mange variabler å ta hensyn til. Her finner du informasjon som kan gjøre deg i stand til å finne riktig propelldimensjon.

 

TIPS:

Spør din båtprodusent/importør/forhandler om riktig propelldimensjon. De seriøse produsentene/importørene har som oftet testet de ulike båtmodellene med ulike motoralternativer, kanskje også med forskjellige propelltyper, for nettopp å kunne finne den riktige propellen for din båtkonfigurasjon.

 

Under finnes online oversikt for

 

1. Sjekk hvilken propell du bruker i dag

Sjekk hvilken propell du bruker i dag, dvs dimensjon og materiale. Dette skal være risset/støpt inn i propellen, oftest inne i navet eller langs stammen utvendig. Det første tallet angir som oftest diameteren på propellen, og det neste angir stigningen oppgitt i tommer ("). Stigningen er det antall tommer båten teoretisk beveger seg på 1 omdr. Det er denne verdien som er avgjørende for valg av din propell. Noen ganger står også et tall foran disse to,  og det angir antall blader, så f.eks 3 14 3/8 x 17, er 3blader, 14 3/8" diameter og 17" stigning. Materialet kan være aluminium, stål (eller ProPulse plast). Standardpropellen som leveres med motoren er som oftest aluminium dersom motoren er under 115HK.

 

2. Test båten med dagens propell

Ta en testtur med det antall personer og last som du vanligvis bruker båten. Kjør båten opp til maks turtall, med motoren høyt tiltet (ikke så høyt at den suger luft) og la den gjerne ligge på dette turtallet et par minutter og mål turtallet. Hvis du ikke har turteller, så finner du ulike varianter av turtellere her. For utenbordsmotorer skal maksturtallet vanligvis ligge ett sted mellom 5000 og 6000 omdr./min - og på innenbords er det noe lavere. Dette kan være individuelt fra motor til motor, så sjekk dette i din motorhåndbok eller med din forhandler først. Hvis du oppnår maksturtall (ikke over eller under) har du riktig dimmensjon på propellen - se pkt 5, hvis ikke se pkt 4 og 5.

 

3. Beregn turtall og estimer propelldimmensjon

Hvis du ikke oppnår riktig turtall er det generelt slik at 1" endring i stigningen utgjør ca 150-200 omdr. endring i turtall, så f.eks hvis du har en propell med 17" stigning i dag, og du oppnår 5100, når maks skal være 5500, vil det være riktig å gå ned til 15" stigning for å få 300-400 omdr. mer. Dette kan du regne deg fram til. På propeller med stigning fra 13" og oppover er det vanlig at det er 2" mellom hver propell.

 

4. Materialvalg

Dersom du har riktig turtall allered, eller du har beregnet deg frem til rikitg dimensjon, står materialvalget for tur. Materialvalget har noe å si for prestasjon, drivstofforbruk, holdbarhet og robusthet. Dersom du har aluminium i dag, anbefaler vi stålpropell. Dette fordi de generelt har mindre slipp (båten skulle teoretisk beveget seg 17" med en propell med denne dimmensjonen - men fordi vann er et viskøst medium vil noe vann forsvinne ut til siden av propellen. Avviket mellom teoretisk framdrift og reel framdrift kaller vi slipp) Dette gjør at du kan oppnå noe høyere hastighet med en stålpropell. Dersom ikke hastigheten er avgjørende vil du med en stålpropell kunne kjøre i marsfart med et lavere turtall, og dermed kjøre mer økonomisk og miljøvennlig. Stålmaterialet dessuten et fastere materiale enn aluminium, og bladene gir "ikke etter" på høyt turtall. Det er derfor vanlig å oppleve et jevnere pådrag når ved akselereasjon. Stålpropellene er rustfrie, og tåler derfor mer korrosjon, og har dessuten høyere bruddstyrke som vil være avgjørende om propellen kommer til skade. Fordi Stålpropeller gir mindre slipp, kan de de også ha høyere motstand og det kan i noen tilfeller være vanlig å gå ned en dimmensjon i stigning hvis du skal skifte fra aluminium til stål (stigning opp til 13" - 15" gå ned 1", og over 13" - 15" gå ned 2"). Husk å ta beregningen i pkt 3 i betrakning.

 

5. Propelltype / Merke

Så er det valg av propelltype/merke. 98% av alle båter kan bruke en 3 bladers propell, det er kun fartsbåter som gjør over 55-60 knop, som bør vurdere 4 bladers propeller. Ballistic propellene har gitt svært gode resultater, og vunnet flere tester. Disse er svært lettdrevene, og ved overgang fra aluminium bør du beholde samme stigning (ta utregningen i pkt 4 i betrakning).

 

6. Finn propell som passer din motor

Til slutt må du sørge for at du finner en propell som er tilpasset ditt undervannshus / drev. Søk opp din motor i listen under:

 

Copyright © 2018 Marineshop - All rights reserved
Forretningssystem og netthandel er levert av MultiCase™ Norge AS

(3.18.1.48)